czwartek, 4 października 2018

Javascript - wyzwanie

Postanowiłem, jednak, że nauczę (poznam) ten "wspaniały" język. Od kilku dni staram się zrozumieć jego pogmatwane podstawy, pomaga  mi w tym kurs (darmowy) - Kurs JS, oraz posiłkuje się W3School.
Po przejechaniu po podstawach, których część było nie małym zaskoczeniem, doszedłem do obiektów, myślałem że nic mnie tu już nie zaskoczy ale się myliłem. Pomyślałem, że wypisze rzeczy ważniejsze, szybciej zapamiętam a szczegóły dostępne są w kursach:

  • zmienne - nie trzeba podawać typu  być może to jest plus, ja mam przyzwyczajenie z C#, aczkolwiek w C# doszło var , dynamic to drugie czasami trudniejsze do okiełznania , typy generyczne,
  • deklaracja poprzez var i tu po raz pierwszy opadła mi szczena, var widoczne jest w całej funkcji, a nie jak w innych językach w klamrach (blok), na szczęście jest nowy standard języka i zamiast var można użyć let, który widoczny jest w klamrach (powrót do normalności),
  •  operator porównania "===" trzy znaki "=" równa wartość i taki sam typ danych, "!==" różna wartość lub różny typ danych, tak jakby dwa warunki w jednym ,
  • pętla for of - iteracja po zmiennych iterowalnych,
  • funkcję można podać bez parametrów w definicji, a przy wywołaniu z parametrami. Będzie działać, trzeba dodać obiekt arguments (kolejna dziwna rzecz), jest jeszcze kilka różnic w funkcjach,
  • javascript nie ma klas ale są obiekty, przypomina mi to struktury C++ albo C (nie pamiętam),  mam właściwości i metody, prawie jak klasa, która jest traktowana jakby to była tablica (odwołanie się do elementu poprzez [] nawias kwadratowy),
  • automatyczny mechanizm dziedziczenia, _proto_ - prototyp obiektu (dziedziczony) dziwne to,
  • najtrudniejsza rzecz której nie ogarniam konstruktory w JS, zamiast klasy mamy konstruktor który jest zwykła funkcją z małą różnicą, przy wywołaniu daje słowo "new".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 Po wielu miesiącach przerwy Czteroletnim exodusie do bloga ismartdev, który zdechł w zeszłym roku w listopadzie, na powrót wstąpiłem w ten ...