czwartek, 6 września 2018

Wyrazy trudne do zrozumienia

Na początku "Nowego otwarcia" na programowanie pojawiły się różne dziwne hasła (którymi oblepiłem kalendarz, monitory komputer, całe biurko), hasła których poznanie i zrozumienie stało się celem.
Na pierwszy ogień poszło:
  • SOLID - dobre praktyki, znam i staram się stosować, dobra podstawienie Liskov mniej znane, przeczytałem czysty kod, przejrzałem dwa pokaźne tutoriale na plulajsajcie, przeczytałem mnóstwo artykułów aby w końcu zimplemntować to w aplikacji która  nie była pisana w tym stylu co wiązało się z wieloma zmianami działającego kodu, przekleństwami wyrywaniem włosów z głowy itp...Teraz jest trochę lepiej, Maraton piszę w takiej formie,
  • OOP - programowanie zorientowane obiektowo, bez obiektówki Solid nie istnieje ale trzeba było sobie trochę poprzypominać,
  •   DRY - przy okazji tutoriala  z Solida poznałem to coś czyli usuwanie powtarzającego się kodu, też staram się stosować Ostatnio czytałem, że są odstępstwa od tej zasady, 
  •  YAGNI, KISS - kolejne zasady ta pierwsza to coś o nie pisaniu kodu na zapas. Dziwne ale pamiętam, że takie rzeczy robiłem -mówiłem sobie- przyda się na zaś taki kod ("On jest złyyyy" jak mówi Mort),
  •  Don`t be STUPID - i tu kolejna zasada a właściwie zbiór zasad których nie powinno się stosować, ostatnio to odkryłem jest też taka ładna czerwona grafika (powiesiłem na kalendarz) link do artykułu STUPID.  
  • CQS i CQRS - CQS to właściwie wzorzec projektowy to drugie jak się do wiedziałem jest jego rozszerzeniem. CQS-a staram się stosować to rozbicie metod, na metody command które zmieniają stan obiektu ale nie zwracają wartości oraz query które zwracają wartość ale nie zmieniają stanu. Przy okazji implementacji tego wyszły pewne problemy czasami zdarzają się wyjątki. CQRS przeniesienie wzorca CQS poziom wyżej nie znam tego jeszcze chce poznać, trochę poczytałem i wydaje się interesujące,
  •  Programowanie kontraktowe wczoraj to znalazłem w książce pragmatyczny programista, zainteresowało mnie
  • TDD - programowanie przez testy jednostkowe - przygotowuje się do tego, na razie słabo idzie ale będzie lepiej, 
  • ROT - rozszerzenie DRY
Pewno znalazło by się jeszcze kilka haseł, na razie żadne nie przychodzą do głowy. To co napisałem to i tak sporo jak to dobrze poznam i nauczę się stosować to na pewno będę lepszy.
Wczoraj też do wiedziałem się strasznej prawdy, przypuszczałem że ona jest ale autor książki pragmatyczny programista dobitnie ją wykazał
PISANIE DOSKONAŁEGO OPROGRAMOWANIA JEST NIEMOŻLIWE.
 Cóż wszystkie zasady prowadzą do doskonałości kodu której nigdy nie osiągniemy tzn, że nie warto? świadomość, że kiedyś ktoś znajdzie mój kod i zrozumie go, będzie dla mnie największą satysfakcją i nagrodą za stosowanie i naukę tych zasad. (Czasami to sam nie rozumie własnego kodu)

Jak poznam nowe wyrazy nie zrozumiałe to wpiszę je tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 Po wielu miesiącach przerwy Czteroletnim exodusie do bloga ismartdev, który zdechł w zeszłym roku w listopadzie, na powrót wstąpiłem w ten ...